Утврђивање статуса возила од историјског значаја
Важне информације подносиоцима захтева за утврђивање статуса возила од историјског значаја
Поступак утврђивања и одузимања статуса возила од историјског значаја прописан је Правилником о утврђивању статуса возила од историјског значаја ("Службени гласник РС", број 59 од 12. јула 2024).
Возило од историјског значаја (олдтајмер) је моторно или прикључно возило, произведено пре 30 и више година, које је у возном стању, одржавано у оригиналном или приближно оригиналном стању и као такво представља материјални споменик техничке културе, традиције и друштвеног наслеђа за које је утврђен статус возила од историјског значаја у складу са условима наведеног правилника.
Агенција за безбедност саобраћаја овластила је Лабораторију ЦИАХ Машинског факултета Универзитета у Београду да у складу са поменутим правилником врши потребна испитивања у циљу утврђивања статуса возила од историјског значаја (Решење број 221-22-00-02185/2024-05 од 17.1.2025. године).
У складу са наведеним Лабораторија ЦИАХ је организовала предметно испитивање на следећи начин:
Случај 1 - Возило не поседује важећу FIVA карту
Случај 1, корак 1 - Прелиминарни преглед
Трошкови:
- 9000,00 РСД (1) (уплатница)
Поступак започиње тако што власник возила (или лице које он овласти) подноси захтев за прелиминарни преглед попуњавањем одговарајућег обрасца и при томе у електронској форми прилаже сву неопходну документацију дефинисану правилником и наведену у наставку овог текста са одговарајућим напоменама, као и доказ о уплати наведеног износа (1). Прелиминарни преглед подразумева преглед достављене документације и фотографија возила са основним циљем да се уоче основни недостаци и неусаглашености са критеријумима дефинисаним правилником и самим тим избегну трошкови ангажовања техничке комисије која се састоји од три стручна лица из различитих правних лица у складу са правилником. У том смислу је веома важно да приложене фотографије буду јасне и одговарају тренутном стању возила, као и да својим садржајем у потпуности покривају спољашњост возила са свих страна, унутрашњост возила (командна табла, седишта, унутрашње облоге врата) и моторског простора. Уколико се на основу прелиминарног прегледа уоче одговарајуће неусаглашености (нпр. да је очигледно да возило није у оригиналном стању, да су извршене измене и преправке које нису из периода или да је стање возила незадовољавајуће), подносилац захтева се о томе обавештава Извештајем о прелиминарном прегледу, а даљи поступак се обуставља до отклањања истих (осим у случају када подносилац захтева инсистира да се возило испита од стране трочлане техничке комисије);
Случај 1, корак 2 - Испитивање возила од стране техничке комисије
Трошкови:
- 16800,00 РСД (2) (уплатница) - испитивање од стране комисије (плаћа се додатно у односу на цену прелиминарног прегледа)
- Путни трошкови у случају прегледа возила ван територије Београда, а који се додају на изнад наведени износ (2)
- Трошкови издавања Потврде о возилу од историјског значаја (уплаћују се на рачун Агенције за безбедност саобраћаја)
Уколико прелиминарним прегледом нису уочене неусаглашености (или подносилац захтева за прелиминарни преглед инсистира да се возило испита од стране трочлане техничке комисије) поступак се наставља започињањем уноса предмета у базу Агенције за безбедност саобраћаја, формирањем трочлане комисије, упознавањем исте са достављеном документацијом и договарањем времена и места прегледа возила, а након достављеног доказа о уплати трошкова испитивања (2). На месту прегледа возила мора се налазити дизалица или канал ради прегледа возила са доње стране. Трочлана комисија попуњава записник и доноси одговарајући закључак, позитиван или негативан, на основу чега се формира позитиван или негативан Извештај о испитивању техничких карактеристика и очуваности возила од историјског значаја. На основу позитивног извештаја Агенција за безбедност саобраћаја издаје Потврду о возилу од историјског значаја предвиђену правилником. Доказ о уплати наведеног износа (2) доставља се пре прегледа возила. Преглед возила на адреси Лабораторије ЦИАХ (Краљице Марије 16, Београд) је најбржи и најјефтинији. Организацијом прегледа више возила на истом месту у исто време, од стране подносиоца захтева, клубова или савеза клубова олдтајмера, путни трошкови се смањују;
Случај 2 – Возило поседује важећу FIVA карту
Трошкови:
- 14400,00 РСД (3) (уплатница) - испитивање од стране стручног лица
- 16800,00 РСД (3) (уплатница) - трошкови додатног прегледа од стране комисије (у случају потребе)
- Путни трошкови у случају прегледа возила ван територије Београда, а који се додају на изнад наведене износе (3,4)
- Трошкови издавања Потврде о возилу од историјског значаја (уплаћују се на рачун Агенције за безбедност саобраћаја)
У складу са правилником, за возило за које је издата FIVA карта којој није истекао рок важења, власник возила уз захтев подноси FIVA карту, потребну документацију и доказ о уплати трошкова (3) испитивања од стране стручног лица. У том случају стручно лице Лабораторије ЦИАХ спроводи активности идентификације возила (подразумева преглед возила), а уколико сматра да је потребно, спроводи и остале активности предвиђене процедуром правилника. Уколико се приликом прегледа и обраде документације уоче неусклађености и недостаци, формира се техничка комисија за испитивање возила за наставак поступка као да за возило није издата FIVA карта (видети тачку 1.2), што са собом доноси додатне трошкове (4). У супротном, овлашћена организација формира позитиван извештај без техничке комисије, а Агенција за безбедност саобраћаја издаје потврду о возилу од историјског значаја.
Потребна документација која се прилаже уз захтев:
- Документа која садрже техничке податке потребне за регистрацију возила (за претходно регистровано возило – Саобраћајна дозвола / потврда о регистрацији / потврда о привременој регистрацији, уколико је возило регистровано; Уверење о упису у јединствени регистар возила уколико је странка изгубила саобраћајну дозволу; за возило које није било регистровано – документ који издаје произвођач возила или његов овлашћени представник или други доказ из кога се могу обезбедити неопходни подаци;
- Фотокопија Јединствене царинске исправе или доказ да је започет царински поступак (уз оригинал на увид) и инострану саобраћајну дозволу уколико се возило увози као употребљавано;
- Исправа којом се потврђује право својине, ако возило није претходно регистровано на име лица наведеног у захтеву;
- FIVA карта (ако је издата и важећа) или остала документа на основу којих се могу утврдити техничке карактеристике возила, усаглашеност возила са оригиналним стањем, извршене измене или побољшања конструкције и чињенице које се односе на историјске догађаје или особе које су повезане са предметним возилом;
- Фотографије возила (спољашњост, унутрашњост, моторски простор) у стању у ком се налази у тренутку подношења захтева;
- Докази о спроведеним испитивањима преправки на возилу, уколико их је било;
- У случају репродукције историјског возила, доказ о спроведеном испитивању појединачно произведеног, односно преправљеног возила, у зависности од начина на који је репродукција израђена. Доказом о спроведеном испитивању у иностранству се може сматрати и евиденција о спроведеном испитивању у саобраћајној дозволи.
Важна напомена – Остала документација прозвана тачком 4 може у знатној мери помоћи процедури утврђивања статуса возила од историјског значаја. Пожељно је приложити и део из техничког упутства произвођача или други релевантан извор (стручна литература, аутомобилски часопис или интернет адреса), односно проспект (брошура) возила којим се могу поткрепити технички подаци који су унети захтевом, али и оригинални изглед возила и/или његова нијанса боје. Предметним испитивањем утврђују се стварне техничке карактеристике возила које се могу разликовати од оних у саобраћајној дозволи или царинској исправи, тако да би захтев требало да садржи тачне податке уз додатну документацију као њихов релевантан извор што у знатној мери може скратити укупно време испитивања.